En god latter forlenger livet..

Jeg liker å le. Jeg har en tendens til å flire av det meste og er dårlig til å holde maska når jeg egentlig skal. Jeg er en tilhenger av humor og da jeg kom over en artikkel i IForm magasinet følte jeg det som min plikt å videreformidle dette gode budskap. Studier viser nemlig at det en god latter forlenger livet. Bare sjekk ut denne lista:

Dette skjer med kroppen når du ler:

  • Du blir mindre stram rundt nakke og skuldre fordi du er mindre redd og urolig
  • Fordøyelsen blir bedre og mer effektiv fordi det strømmer mer blod til de indre organene
  • Lungekapasiteten øker som følge av høyt oksygeninnhold i blodet, og fordi magemusklene masserer lungene når du ler
  • Blodtrykket og hvilepulsen blir lavere, og du skiller ut færre stresshormoner. Det sparer hjertet og reduserer risikoen for hjerte-karsykdommer.
  • Det dannes flere antistoffer og andre stoffer som beskytter deg mot en rekke sykdommer. Du kommer deg også raskere når du har vært syk
  • Du tåler mer smerte fordi du skiller ut mer endorfiner, kroppens eget smertestillende stoff
  • Du får nærmere relasjoner med andre mennesker fordi dere har en sterkere følelse av samhørighet.
Dette skjer i hjernen:
  • Du husker bedre, blir en bedre problemløser og lærer lettere nye ting.
  • Du skiller ut færre stresshormoner, og sparer kroppen for mye stress
  • Du har langt mindre risiko for å utvikle depresjon og tenke negative tanker
  • Du får bedre oversikt og blir flinkere til å takle krissituasjoner
  • Du føler deg bedre fordi hjernen frigir flere lysthormoner.
  • Du er mer kreativ fordi du blir mer inspirert til å tenke nye tanker
Mange gode grunner til å se en morsom film, dra på stand-up eller aller helst, være sammen med gode venner!
Er du ekstra heldig, har du det kanskje sånn som meg og har gode treningskamerater så du ler mye på trening 😉

Én kommentar

Legg igjen en kommentar